Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Prázdniny a Viewegh

Začalo léto, prázdniny….většina dětí je vítá s nadšením. Moje autistické dítko se obává. Žádá přesný program, kdy kam pojedeme, v kolik hodin, jak to tam bude vypadat. Když to zkombinujete s manželem, který nesnáší plánování a zájezdy kupuje nejraději s velkou slevou na poslední chvíli…je to trochu psycho. Do toho onemocní mladší syn a změní se i termín dovolené. Marek to samozřejmě nechce pochopit…

Mně nastává krušné období plné bratrských šarvátek. Markovi často vadí, když si jeho mladší bratr s něčím hraje, nebo nedodržuje jeho rituály,například, že musí být zavřené dveře. Pětiletému klukovi těžko vysvětlíte, že jeho bratr ho perzekuuje, protože je jiný. Půlden, kdy jsou oba mimo domov, najednou chybí.

Navíc jsou i divadelní prázdniny…Mé útěky z toho trochu bláznivého světa doma jsou omezené. Naštěstí jsou tu letní divadelní projekty. Už se těším až v půlce července, kdy většinou prší a je zima, vyrazím po několikáté na Shakespearovské slavnosti. Pláštěnka, případně deka sice nesluší, ale to nikdo neřeší. Divadlo pod širým nebem je nejen romantické, ale přináší i úplně nový zážitek. Herci, kteří přehlušují blesky, déšť a šustění pláštěnek. Akustika veřejného prostoru a možná i trochu jiné složení publika, než se schází v kamenných divadlech, to stojí za to zažít.

První z takových projektů, který jsem okusila je Biomanželka, kterou uvádí Švandovo divadlo v rámci Báječného léta s Michalem Viewegem. Četla jsem jednu jeho knihu a viděla dva filmy. Na představení jsem pozvala asistentku svého syna s přítelem a kamarádku. Po pravdě jsem se trochu bála, přečetla jsem si totiž předlohu a byla zděšená. Příběh nanicovaté ženské a jejího snobského manžela... Napsáno lehkým perem, vtipné dialogy, ale příběh tak trochu o ničem…s málem omluvným závěrem, že byl napsán.

Mám k biomanželce daleko…Bio potraviny kupuji jen, když poměr výkon cena je rozumný. Mé děti jedí u Mc Donadla, protože ten je všude stejný, tudíž pro autistu to nejlepší řešení. V dětských centrech jsem často narážela na nepochopení, tudíž jsme je moc nenavštěvovali. Domácí vyučování je pro mě noční můrou a moc si vážím práce učitelek a asistentky, které se mým synům chvíli věnují místo mě. Netoužila jsem být dulou ani laktační poradkyní a duchovní utěchu jsem našla v křesťanství. Biomanželce snad závidím jen ten luxus mít k ruce dulu – chůvu, prostě paní na hlídání. Tu bych teď o prázdninách vážně přivítala!

Překvapivě s mým pozváním do divadla všichni nadšeně souhlasili, což se mi u jiných představení nestává. Biomanželka jako hra však předčila svou předlohu. Režisér a zároveň autor scénáře Dodo Gombár dokázal umně příběh poskládat do sledu lehkých vtipných dialogů, proložených sem tam zastavením a hlavně s otevřeným závěrem, který nechává prostor pro vlastní úvahu. Pohled někoho jiného na tak osobní příběh, jakým Biomanželka je, posouvá celý děj jinam a je tak velmi divácky přitažlivým kouskem. Skvělé herecké výkony, svižné dialogy a rychlý spád. Všichni jsme odcházeli nadšení. K létu zábava patří a tak směle do toho, nebojte se Viewegha!

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Šárka Schmarczová | pondělí 4.7.2011 10:42 | karma článku: 10,16 | přečteno: 607x
  • Další články autora

Šárka Schmarczová

Chtěla jsem tančit na pohřbu Richarda Hese

Proč nenávidím pohřby? Ona ta otázka sama o sobě zní divně, kdo by je miloval? Snad jen profesionální plačka nebo úchylný pracovník pohřebního ústavu. Když jsem byla malá holčička, vzpomínám si, jak mi na pohřbu cukaly koutky a nešlo to ovládnout. Bylo to nepatřičné a já se cítila provinile, ale moc rady jsem si s tím nevěděla. Tenhle divný pocit přemazal až pohřeb mého bráchy ve strašnickém krematoriu. Zbyla mi jen černá díra. Pamatuji si jen muziku, žádná slova, bolest a bezmoc. Tehdy jsem si řekla, ne, takhle to nemůže skončit, to nemůže být definitivní rozloučení.

21.2.2014 v 19:21 | Karma: 9,70 | Přečteno: 510x | Diskuse| Ostatní

Šárka Schmarczová

Alenka v říši divů

Otec mě právě seřval, že čumím jak Alenka v říši divů. Je 25. prosince, Boží hod vánoční. Myslím, že si vůbec neuvědomil, že uhodil hřebík na hlavičku. Chtěl jen zaparkovat a já netušila kam, stála jsem na nesprávném místě. Ano, utéct někam do jiného světa, o tom jsem snívala v dětství. Když mi bylo šestnáct, utekla jsem a nekoukala napravo ani nalevo. Později jsem tu náruč našla. Začala jsem chodit do evangelického kostela a v těžké chvíli našla Ježíše a Boha. Bible mi odpovídala na otázky a uvěřila jsem, že nás hledajících je víc.

25.12.2013 v 19:14 | Karma: 7,73 | Přečteno: 414x | Diskuse| Ostatní

Šárka Schmarczová

Ježíšek nebo Santa Claus?

Mám pocit, že většina odpoví Ježíšek, ale přijde mi, že jsme vůči Santa Clausovi zbytečně negativní. Stal se pro nás symbolem komerčních Vánoc. Já se Santa Clause nebojím, vždyť je to vlastně náš Svatý Mikuláš, jen v anglosaském prostředí ten to dobrý muž nosí dárky až o Vánocích. Náš Ježíšek má velkou výhodu, že je tajemný. Nikdo ho neviděl, nikdo s ním nemluvil. Tudíž pro obchodníky ztracená věc. Naopak bych se bála, pokud by někdo chtěl v rámci boje se Santa Clausem zviditelňovat Ježíška.

30.12.2011 v 21:02 | Karma: 7,43 | Přečteno: 451x | Diskuse| Ostatní

Šárka Schmarczová

Kdo je tady postižený?

Můj syn je autista. Některé věci mu činí velké potíže, jiné zvládá lépe než jeho vrstevníci. Jeho mozek pracuje jinak než u většinové populace. Některé věci nezvládne, tudíž má handicap. Tak to vidím já. Nikdy bych o něm neřekla, že je postižený. Když je někdo postižený, vnímám to, jako by to mělo být něco, co souvisí s chováním člověka. Řekla bych to o člověku, kterému někdo ublížil a on teď ubližuje druhým. O politikovi, který prahne po moci a udělá pro její získání cokoliv. O lidech, kteří nedokážou zkrotit své sexuální touhy.

17.10.2011 v 14:53 | Karma: 16,32 | Přečteno: 1337x | Diskuse| Ostatní

Šárka Schmarczová

Nakousnuté jablko

Myslím, že není člověka, který by nezaznamenal smrt Steva Jobse. I já, ač počítačům nerozumím, jsem cítila pohnutí a chuť dát pomyslnou kytku k jeho hrobu. A tak jeho památce věnuji alespoň jeden svůj blog. Vizionář, který se vždy snažil dohlédnout za obzor. Jeho cesta nebyla jednoduchá a přímočará. Opustil statut studenta, aby nezatěžoval rodinný rozpočet a doslova živořil na univerzitě dalších osmnáct měsíců. Ztratil vliv ve své vlastní firmě a v neposlední řadě bojoval s těžkou nemocí.

10.10.2011 v 21:24 | Karma: 9,59 | Přečteno: 746x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

V Tatrách zemřel český turista. Plánoval sám vystoupit na Gerlachovský štít

21. května 2024  22:37

Při pádu zemřel ve Vysokých Tatrách na Slovensku 43letý český turista. Podle horské služby plánoval...

V Rusku zatkli kvůli podvodu bývalého generála. V minulosti kritizoval vedení

21. května 2024  21:50

V Rusku zatkli a umístili do vazby bývalého velitele 58. armády Ivana Popova, který je podezřelý z...

Přívalové lijáky zvedají hladiny řek na západě. Déšť zalil železniční přejezdy

21. května 2024  21:17

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) vydal protipovodňovou výstrahu. Týká se vodních toků, které...

Pavel si vyzkoušel letecký simulátor, hokejistům s posilami předpovídá úspěch

21. května 2024  7:30,  aktualizováno  20:54

Za přísnějších bezpečnostních opatření začal v úterý prezident Petr Pavel se svou chotí Evou...

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 907x
Máma, šéfredaktorka evangelického časopisu Nota nebe a divadelní nadšenec.

Seznam rubrik